Intervju

Forberedelser til intervju.

Gratulerer, du er kvalifisert til stillingen og skal på jobbintervju. Du har nå en fot innenfor, og kan selge kompetansen din opp mot kravspesifikasjonen. Dette klarer du uten problem med gode forberedelser. Ikke glem at et intervju handler like mye om å finne ut om dette er riktig stilling og/eller arbeidsplass for deg.

Vær observant – still spørsmål og lytt til hva som blir sagt.

Forberedelser

Gjør nøye research om firmaet. Ved å ha forståelse og kunnskap om firmaet, virker du forberedt og det kan hjelpe deg å stille og svare på spørsmål under intervjuet. Gjør deg kjent med selskapets verdier, organisasjonskultur og visjon. 

Oppdater deg på samfunns- og organisatoriske trender. Eksempelvis trender innen digitalisering, teknologi, AI, mangfold, utdanning, bærekraft etc,. Alt ettersom hva som er relevant for organisasjonen og stillingen. 

Ha CV, søknad og referanser klart før intervju.

Førsteintrykk

 

Formålet med et jobbintervju er at selskapet skal få et førsteinntrykk av deg.

Det tar i gjennomsnitt 4 minutter før den som rekrutterer ubevisst har bestemt seg for om du er aktuell for stillingen eller ikke”. 

De små tingene har mye å si for helheten av førsteinntrykket. Ha et fast håndtrykk, smil og hold øyekontakt. Er det flere som intervjuer, pass på å inkludere alle mens du snakker og vis tilstedeværelse. 

Kle deg passelig etter stillingen/firmaet. Du kan lære mye om kleskode gjennom å forberede deg. 

Hva skjer under selve intervjuet?

Arbeidsgiver vil mest sannsynlig begynne med en presentasjon av selskapet. Det blir viktig for selskapet at de tiltrekker seg kandidater som vil være gode ressurser over lang tid. 

Videre vil du bli bedt om å fortelle litt om deg selv. Fortell om hobbyer, utdannelse og tidligere erfaringer. Hva jobber du med nå, og hvorfor er du på utkikk etter en ny jobb? Hvorfor har du søkt på denne stillingen? Hva er dine ambisjoner, hva er viktig for deg, og hva kan du bidra med?

Når du er ferdig med introduksjon av deg selv vil arbeidsgiver stille deg spørsmål (se typiske spørsmål). Arbeidsgiver vil ønske å kartlegge erfaring og kompetanse for å finne ut om du kan passe til stillingen og organisasjonen.  

Til slutt kommer arbeidsgiver til å spørre om det er noe du lurer på. Da er det alltid lurt å ha noen spørsmål klare (se tips nederst til hva du kan spørre om). Disse kan du tenke ut på forhånd. Pass på at du ikke spør om ting som allerede er nevnt i intervjuet.

Typiske spørsmål du kan få:

  • Kan du fortelle litt om deg selv? (utdannelse og jobberfaring). 
  • Hvorfor har du søkt på stillingen?
  • Hva ser du etter i en ny stilling? 
  • Hva er drømmejobben din?
  • Er du i andre prosesser?
  • Hva er oppsigelsestiden din?
  • Har du en lønnsforventning (smertegrense)?
  • Hva er viktig for deg i en organisasjon?
  • Hva likte du best med den forrige jobben din? Hvorfor?
  • Har du hatt personalansvar? Trives du med det?
  • Hva slags leder er du?
  • Hvordan er du som kollega?
  • Hva slags rolle tar du i et team?
  • Arbeidsmetodikk: foretrekker du struktur eller variasjon?
  • Hvordan håndterer du stress?
  • Er det noe du er ekstra stolt over i arbeidslivet? (resultater, mål du har oppnådd eller lignende)
  • Hva er dine forbedringsområder?
  • Hva motiverer deg og hva er motivasjonen for akkurat denne stillingen?

Tips til hva du kan spørre om:

  • Hva ser dere etter i en kollega?
  • Hvordan vil en typisk arbeidsdag se ut?
  • Hvem kommer jeg til å samarbeide med? I team?
  • Kan du beskrive organisasjonskulturen og arbeidsmiljøet på jobben?
  • Hva skjer videre i intervjuprosessen og når kan jeg forvente å høre fra dere?
  • Vilkår og betingelser

Lykke til fra Jobconnect!

Vi bruker cookies (informasjonskapsler) på nettsiden vår for å kunne gi deg den mest relevante og beste opplevelsen. Cookies brukes for å forbedre din opplevelse.